پایگاه خبری شهربازی تفریحات و صنعت تفریحات

پایگاه خبری شهربازی تفریحات و صنعت تفریحات

اطلاع رسانی در خصوص اخبار و مقالات صنعت تفریحات/ ساخت تجهیز مشاوره و طراحی شهربازی های مدرن
پایگاه خبری شهربازی تفریحات و صنعت تفریحات

پایگاه خبری شهربازی تفریحات و صنعت تفریحات

اطلاع رسانی در خصوص اخبار و مقالات صنعت تفریحات/ ساخت تجهیز مشاوره و طراحی شهربازی های مدرن

بررسی تاثیر تفریحات (شهربازی-سینما و..) در مجتمع های تجاری به عنوان مهمترین عامل ایجاد کشش وپاخوری(آرشام صفی پوریان)

مروری بر سالهای گذشته به ما نشان میدهد که مراکز تجاری و مراکز تفریحی دو جزء  جدا از یکدیگر بودند.مراکز خرید صرفا محلی برای خرید محسوب میشد و مراکز تفریحی نیزدر خارج شهر ها قرار داشتند.

از حدود سال 1981 برخی مراکز تجاری در امریکا در کنار مراکز تجاری اقدام به ایجاد مراکز تفریحی و شهربازی نمودند شهربازی گلکسی لند در مرکز تجاری وست ادمونتون کانادا را میتوان از اولین این مجموعه ها دانست.در حال حاضر مجتمع های تجاری و مال ها  پا را فراتر نهاده اند و اقدام به ایجاد مراکز تفریحی چند منظوره در نموده اند.ودر بسیار از مال ها بزرگ امریکا فضایی بالغ بر 30 هزارمتر برای تفریحات اختصاص یافته است.

درمطالعاتی که در سال1996 توستط hynes&talpart در چندین مجتمع تجاری انجام شد مشخص گردید 7 درصد از مشتریان تنها برای دیدن شهربازی به مرکز تجاری آمده اند.25 درصد مشتریان مقصد اصلی شان فضای بازی  و تفریحی بوده است ولی از فروشگاههای اطراف شهربازی بازدید کرده اند .بیشتر مشتریانی مرکز تجاری از شهربازی و بخش تفریحی  آن بازدید کرده اند.75 درصد از خانواده هایی که در مرکز تجاری حضور داشتند از شهربازی و بخشهای تفریحاتی  بازدید کرده اند.وبیشتر مشتریانی که دارای وقت اضافه بوده اند جذب مرکز تفریحات مرکز تجاری شده اند.

در تحقیقات دیگری مشخص گردید که شهربازی سبب جذب خانواده های جوان تر به مجموعه میشود.واین مشتریان از فود کورت و مغازه های مجتمع  نیز بازدید میکنند.

تحقیقی در سال1996 توست موسسه general rowth properties  نشان داد که 10 درصد از مشتریان مرکز تجاری هدف خود را بازدید از شهربازی قراداه اند. همچنین مشخص گردید که انکر و لنگر اصلی برای خانواده ها در مرکز خرید قسمت تفریحات و سرگرمی آن مرکز  خرید میباشد.35درصد از کل حجم خرید از مغازه ها در یک مرکز تجاری توسط کسانی انجام میشد که قصد بازدید از بخش تفریحات و سینمای مرکز تجاری را داشتند.و25درصد از کل افرادی که در مرکز تجاری حضور داشتند قصد دیدن بخش تفریحات و سینما را داشتند.

بررسی ها نشان میداد که 52 درصداز افرادی که برای خرید به یک  مال تجاری میروند قصد بازدید از سایر مراکز تجاری  در شهر را در همان روز دارند.

برسی دیگری در سال 2000 توست kang &kim  در کانادا نشان میداد که مشتریان در مراکز تجاری که شهربازی و سینما یا مرکز تفریحات خانوادگی دارند حداقل 2 ساعت زمان بیشتری را در آن مجموعه سپری میکنند.وتنها کالا و خدمات مقصد مشتریان را تعیین نمیکند و مراکز خریدی که جاذبه های تفریحی دارند مقصد بزرگتری برای خریداران کالا محسوب میشوند.

بنابر این ارتباط مستقیمی بین این دو بخش وجود داشت.در تحقیقات دیگری در سال 2001 توستط  kang&kim  در چندین مرکز تجاری و با طرح این سوال از مشتریان صورت گرفت : دلیل اصلی که باعث شده است شما در این محل حضور داشته باشید و از این مرکز تجاری بازدید کنید چه عاملی است؟ جواب الف) برای خرید یا پیدا کردن اینکه به چه چیزی نیاز دارم . جواب ب)برای تجربهجدید ومحیطی که باعث لذت و تفریح من گردد و جواب ج) مورد الف و ب

کسانی که پاسخ به گزینه ب و ج راداده بودند از همه بیشتر بود.

همچنین نشاد داده شد که تعداد بیشتری از  زنان به نسبت مردان عامل اصلی حضور خود در مرکز تجاری را لذت بردن و تفریح عنوان داشته اند

مشتریان با سطح تحصیلات بالا و پایین هردو عامل اصلی را تفریح و لذت بردن عنوان داشته اند.

میزان خرید در بخش های لباس-وسایل کودک-وسایل خانه-مبلمان .لوازم جانبی- در میات کسانی که گزینه الف را انتخاب کرده بودند بسیار کمتر از کسانی بود که عامل تفریح و لذت را در بازدید از مرکز تجاری عامل اصلی دانسته بودندُ

مطالعات دیگری در سال2005 توسط eppil صورت گرفت که نشان دادوجود سینما وشهربازی تاثیر مستقیم در ترافیک حضور افراد یا پاخوری(footfall) مرکز تجاری است.

بررسی درسال2004 توسط hu  نشان داد بیشتر خریداران در مراکز تجا ی با دوستان و افراد خانواده خود به تفریح و خرید میروند.

بیشتر خریداران در مراکز تجاری تنها برای برداشتن اجناس و خرید (shopping-shopping) وارد یک مرکز تجاری نمیشوند.بلکه تجربه خرید و تفریح هردو با هم سبب ورود آنها میگردد.

زنان لذت بیشتری از حضور در مراکز تجاری به نسبت مردان میبرند

مراکز تفریحی ومراکز تجاری دارای ارتباط مستقیم با هم هستند وبا پاخوری یا footfall مرکز تجاری و روش فروشگاهها دارند

باتوجه به رشد شهری و کمبود فضاهای تفریحی برای کودکان ونوجوانان وجود مراکز تفریحی در مراکز تجاری میتواند عامل مهمی برای حضور خانواده ها باشد.

در بیشتر فرهنگ های دنیا خانواده و خانواده های داری فرزند اهمیت ویژه ای دارند واهمیت به خانواده ها در خرید میتواند عامل مهمی دررونق مرکز تجاریباشد.

زندگی و تجارت در حال تغییر است مشتریان نیاز به خدمات بهتر و تفریح با کیفیت دارند ومرتکز تجاری مشتریان را جذب میکنند که  از تفریحات به عنوان یک عامل پر اهمیت در مرکز تجاری خویش بهره ببرند و آن را جز اصلی و ضروری مجموعه خود بدانند. در پایان امادگی خودرا برای هرگونه مشاوره در خصوص تفریح و انکر های تفریحی در مراکز تجاری  اعلام میداریم و امیدواریم بررسی صورت گرفته برای شما مورد توجه شما دوستان قرار گیرد.

نویسنده : ارشام صفی پوریان کارشناس احداث فضاهای تفریحی مدرن-شرکت خدمات تفریحی عصر جدید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.